Kontakt

Lindhagensgatan 120
Box 30052
104 25 Stockholm
Sverige
Telefon: 08-634 50 00
Kontakta oss

Fysisk aktivitet

  • Skriv ut
  • Larger Smaller

    Teckenstorlek

  • Uppdaterad : 2015-03-03

De flesta människor vet vad som är hälsosamt och inte. Hur många gånger har du inte läst råd som att man bör röra på sig varje dag, att man ska ta trapporna i stället för hissen, gå i stället för att ta bilen osv. Det låter ju bra, men hur gör man om man har MS och inte orkar gå långa sträckor eller av andra orsaker finner det svårt att motionera?

Här är några tips:

  • Försök att röra på dig lite varje dag, allt är bättre än inget. Anpassa dina aktiviteter efter dagsformen.
  • Att promenera och jogga är bara en typ av motion. Kanske måste du prova dig fram för att hitta en motionsform som passar dig. Variera dig så att motionen hela tiden känns lustfylld.
  • Ifall du har problem med värme, prova att ta en svalkande dusch innan motionspasset. Tränar du inomhus, se till att det finns bra luftkonditionering eller fläktar. Eventuellt finns kylvästar att låna av din MS-sjuksköterska.
  • Om du känner dig trött, vila en stund och se om du kan ta motionspasset lite senare. Lyssna på kroppen!
  • Prova gärna balansövningar och stretching, som kan hjälpa för att bibehålla styrka, koordination och rörlighet i kroppen. Prata med din sjukgymnast ifall du känner dig osäker.
  • Vilan är minst lika viktig som själva motionen. Det är under vilan, efter motionspasset, som kroppen bygger upp och återhämtar sig.