Kontakt

Lindhagensgatan 120
Box 30052
104 25 Stockholm
Sverige
Telefon: 08-634 50 00
Kontakta oss

  • Skriv ut
  • Larger Smaller

    Teckenstorlek

  • Uppdaterad : 2017-07-03

Träning, kost och vardagsknep som kan balansera livet med MS 

Studier visar tydliga samband mellan fysisk aktivitet och välmående, men för personer med MS kan det vara svårt att hitta orken att träna. Även kost, rökning och andra livsstilsvanor kan påverka hälsan och den generella inställningen till livet med MS. Fysioterapeuten och forskaren Marie Kierkegaard har tillsammans med neurologen och överläkaren Fredrik Piehl studerat vilken effekt träning kan ha hos personer med MS och menar att det finns många vardagsknep att ta till för den som behöver lite hjälp att komma igång.

─ En kombination av sjukdomsmodulerande läkemedel och träning gör att du faktiskt kan bli bättre, säger Fredrik Piehl. Och det kan i princip alla personer, även om det förstås är en utmaning för de som har ett stort funktionshandikapp. Det kanske inte går att uppnå hur bra resultat som helst, men i princip alla kan bli bättre om de tränar.

Ett vanligt problem hos personer med MS är en ökad känslighet mot värme, vilket kan försvåra möjligheterna till fysisk aktivitet. Många upplever att de blir extra svaga när de blir varma och att till exempel sommaren kan bli en riktigt jobbig period. Marie Kierkegaard menar att det finns flera trick att ta till för den som känner sig väldigt varm, men ändå vill ha ett aktivt träningsliv.

─ Det går alltid att duscha lite kallare eller sänka ner sig i ett kallt badkar en stund, säger Marie Kierkegaard. Men det finns också hjälpmedel, till exempel kylvästar och kylkepsar som fungerar bra för att hjälpa till att hålla temperaturen nere. Och givetvis kan det vara bra att se till att ha det lite svalare i det rum där du tränar. Även styrketräning kan gå bra, eftersom du inte får upp värmen på samma sätt som vid konditionsträning. Det är inte heller så varmt i våra kommunala bassänger, så simning kan också fungera.

Det är också bra för dig som har MS att ha stöd och handledning, till exempel i form av en fysioterapeut. En person som är kunnig kring MS och är tillgänglig för att rådfråga och ta hjälp av när det till exempel gäller att komma igång med träningen. Marie Kierkegaard menar dock att den viktigaste träningen är den som utförs hemma, dagligen – vardagsaktiviteten.

─ Det gäller inte bara personer som har MS, det gäller ju oss alla, säger Marie Kierkegaard. Att vi minskar stillasittandet och till exempel tar trappan istället för hissen och så vidare. Vardaglig fysisk aktivitet är jätteviktigt, det är basen, och sen kan man toppa av det med annan form av träning.

─ Det finns ju en annan levnadsvana som vi inte vet så mycket om som är sannolikt viktig och det är kosten, säger Fredrik Piehl. Där finns det dock väldigt få studier som visar att du ska ändra kosten på något speciellt sätt. Så det bästa är nog att lyda de råd som gäller för till exempel kardiovaskulär sjukdom. Mer grönsaker, olivolja och fisk. Medelhavskost.

Även andra vanor, eller ovanor, kan ha stor effekt på välmåendet hos dig som har MS, till exempel rökning. Att röka innebär en ökad risk för att insjukna, bli sämre och allmänt påverka sjukdomsförloppet. Där är Fredrik Piehl och Marie Kierkegaard överens om att det alltid är bäst att sluta röka, oavsett när.

 - Målet är att skaffa positiva vanor och försöka behålla dem livslångt, säger Fredrik Piehl. Det är viktigt att ha rimliga träningsmål och att se på långsiktigheten.

- Jag brukar säga att du ska titta på vad som får plats i din vardag och hur du ska få in det här på ett enkelt sätt, säger Marie Kierkegaard. Och det som jag tycker är roligt, det är att vi kan säga: Det är helt okej att träna. Det är inte farligt, det är bra. Det finns en massa saker som du kan göra själv för att må bättre!

 

GZSE.AUBA.17.06.0096