Kontakt

Lindhagensgatan 120
Box 30052
104 25 Stockholm
Sverige
Telefon: 08-634 50 00
Kontakta oss

Yoga och andning som avslappningsverktyg för dig som har MS

  • Skriv ut
  • Larger Smaller

    Teckenstorlek

  • Uppdaterad : 2017-09-11

Annette har MS och är yogainstruktör

Yogainstruktören Anette Hansson ser många fördelar med träning, inte bara för den allmänna hälsan och välmåendet, utan också när det gäller vardagen med Multipel Skleros och just yoga har spelat en avgörande roll i hennes liv.

Anette menar att acceptans efter beskedet om en neurologisk diagnos som MS tar tid och för henne har yogan varit det som hjälpt henne bearbeta beskedet och leva med diagnosen.

- Jag tror att yogan är det som har betytt mest för mig eftersom jag kunnat gå in i mig själv och släppa det som var utanför, säger Anette. Jag grät, jag gjorde yoga och jag mediterade.

Anette håller i yogakurser sedan flera år tillbaka och är övertygad om att yoga är till för alla människor - det handlar bara om att modifiera efter den egna förmågan. Många av rörelserna hon lär ut kan göras från sittande position, så att även personer med begränsad rörlighet kan ta del av yogaklassen.

- Ibland ser jag att en deltagare inte gör en rörelse, men jag ser på koncentrationen att de gör rörelsen här inne, säger Anette och pekar med fingret mot tinningen. De visualiserar rörelsen och det ger också effekt. Jag brukar själv ta kortare yogapass sittande på stol och det är lika effektivt som någon annan yoga.Träning och fysisk aktivitet är viktigt för att hålla alla människor friska, men för personer med en neurologisk diagnos kan det vara ännu viktigare.

Anette ser bibehållande av kroppens funktioner och generellt välmående som direkta resultat av träning och ser även många fördelar i det vardagliga livet.

- Yogan är en livsform som jag har, säger Anette. Om kroppen är stel kommer jag lättare ur sängen på morgonen med några yogastretchövningar, jag kan meditera på dagen när fatiguen gör sig påmind och på kvällen kan långa, djupa andetag hjälpa mig somna. Så jag har användning av yogan hela dagarna. Det är ett verktyg att ta till när det är tuffa tider.

Andning och avslappning är nyckelelement inom yoga och Anette ser dem som enkla medel för att hitta balans och ta kontroll över sitt välmående. Hon brukar själv till exempel använda yogans andningsövningar för att slappna av i stressade situationer, som på en buss i rusningstrafik, vid undersökning med magnetkamera eller i samband med meditation för att somna lättare.

- Du behöver inte göra det så avancerat att du måste stänga in dig i ett rum en hel timme och göra yoga, utan du ska göra precis det som passar dig bäst, tänka på din kropp och anpassa efter din egen förmåga, säger Anette. 

Andning och meditation är väldigt viktigt för att få ner stress och komma tillbaka till dig själv och till nuet. För den som har en MS-diagnos och är nyfiken på yoga har Anette ett par tips:

- Det finns omkring 200 sorters yoga och även om all yoga är bra så rekommenderar jag att du är lite uppmärksam när du ska börja. Det finns till exempel yogaformer som är väldigt fysiskt ansträngande, som poweryoga eller ashtangayoga, vilket inte lämpar sig bra för den som har problem med fatigue. Det finns även bikramyoga, som utövas i en mycket varm sal, vilket kan vara bra att undvika för den som är värmekänslig. Så min rekommendation är att gå ut på nätet, eller gå till ett bibliotek och kika i en bok om yoga, och sedan ta reda på vilka yogaformer som finns tillgängliga där du bor.

Anette själv föredrar att utöva den yogaform som kallas mediyoga. Den är mycket lugn och fokuserar på andning och rörelser. Hon är säker på att den som är villig att prova sig fram och inte ger upp kommer hitta den yogaform som passar dem bäst.

- Du ska göra sådant du tycker om, så att du känner ”jag vill ha mer”. Då blir du en riktig yogi, avslutar Anette.

GZSE.AUBA.17.08.0128b