Kontakt

Lindhagensgatan 120
Box 30052
104 25 Stockholm
Sverige
Telefon: 08-634 50 00
Kontakta oss

Matvanor

  • Skriv ut
  • Larger Smaller

    Teckenstorlek

  • Uppdaterad : 2015-03-03

Det finns fortfarande inga tydliga bevis för att någon särskild diet eller olika livsmedel påverkar sjukdomsförloppet vid MS.

Däremot vet nog alla att maten är en viktig del i hur man mår eftersom maten ger oss vår energi.

Du har säkert hört experternas kostråd minst tusen gånger förut; om vikten av att äta mycket frukt och grönt och att minska på onyttigheter som godis, kakor, chips och läsk osv. 

När man har MS är det än viktigare att ta hand om sig och säkerställa att kroppen får det bränsle den behöver för att fungera optimalt. Det är lika viktigt att inte väga för mycket som det är att väga för lite. Vid symtom som t ex spasticitet blir musklerna trötta och då kan det krävas extra energi för att kroppen ska orka med. Att hålla en jämn blodsockernivå kan också vara bra att tänka på vid symtom som trötthet eller fatigue, eftersom dåligt blodsocker kan bidra till att man känner sig orkeslös. Måltider med jämna mellanrum hjälper.

Konkreta tips på vad du kan göra för att förbättra matvanorna

  • Först och främst, hoppa inte över någon måltid, utan ät regelbundna mål! Frukost, lunch, middag samt mellanmål, bra mat är grunden. Du gör din kropp en stor tjänst om du dessutom kompletterar varje måltid med frukt eller grönt.
  • Ifall det är svårt att bära hem mat från affären eller laga mat, tala med din MS-sjuksköterska som kan hjälpa dig vidare i denna fråga. Eventuellt kan du få avlastning via hemtjänsten.
  • Är du osäker på om du får i dig tillräckligt med näring? Goda råd och idéer på lättlagad mat kan du få via dietisten.  
  • Ifall du är en gottegris, sluta inte med det goda, men försök åtminstone att skjuta upp godisätandet till helgen eller någon annan dag då det är fest.  
  • Prova något nytt som gör att kroppen mår bra! Varför inte lägga till en bra vana istället för att bara ta bort den gamla? Börja t ex med grovt, osötat bröd eller lägg till en frukt som mellanmål.
  • Om du vill göra förändringar till det bättre, ta en liten förändring i taget så att du orkar med. Om du t ex vill gå från standardmjölk till den lättare minimjölken, börja med att byta till mellanmjölk och fortsätt sedan till lättmjölk osv. Vänj dig successivt vid de nya vanorna så blir det inte så jobbigt.

Slutligen, dessa råd från Livsmedelsverket har du säkert läst förut, de gäller för vuxna och man kan inte påminna nog många gånger: 

  • Ät mycket frukt och grönt, gärna 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel tre frukter och två rejäla nävar grönsaker.
  • Välj gärna nyckelhålsmärkta livsmedel.
  • Ät fisk ofta, gärna tre gånger i veckan.
  • Använd gärna flytande margarin eller olja i matlagningen (raps-, olivolja t ex).
  • Ät bröd till varje måltid, gärna fullkornsbröd.
  • Vill du läsa mer om t ex tallriksmodellen, nyckelhålsmärkning och annat som har med mat och hälsa och göra, kan du gå in på Livsmedelsverkets hemsida.

Gå till Livsmedelsverkets hemsida

Det finns idag också massor av bra mattidningar och spännande hemsidor att hämta inspiration ifrån.

Bon apetit!