Jobba hemifrån med MS i det "nya normala"

Jobba hemifrån med MS i det "nya normala"
Livsstil Artikel

Vi förstår att inte alla har ett jobb som gör att de kan arbeta på distans. Du kanske är sjukvårdsarbetare, har jobb inom detaljhandel eller byggande eller kanske är du lärare. För vissa är utmaningarna med att arbeta hemifrån helt enkelt inte ett problem.

Men för dig som jobbar hemifrån det kan du ha stött på flera hinder när du anpassar dig till distansarbete. Att hitta rätt balans mellan arbete och privatliv, hantera välbefinnande och den otrygghet i arbetet som har varit svårt för många. För människor som lever med multipel skleros (MS) kan det ha varit ännu svårare, om MS-symtom redan påverkar arbetslivet.

Citat: "Jag lämnar inte huset, motivationen är låg just nu." "Att kunna arbeta i pyjamas har hjälpt mig" "Det svåra är att jag på nåt sätt alltid lyckas arbeta sent. När jag inte har en buss att passa tappar jag tidsuppfattningen"

Här tittar vi på hur du kan hitta rätt balans mellan ditt privatliv och ditt arbetsliv, ger råd om hur du kan hålla dig frisk när du arbetar hemifrån och diskuterar fallgropar och fördelar med detta nya sätt att arbeta.

Distansarbete har sina fördelar

Även om det har tagit lite tid för alla att anpassa sig till att arbeta hemifrån finns många positiva effekter på detta nya sätt att arbeta.

Bil som släpper ut avgaserFördelar vi har sett för alla inkluderar en minskning av koldioxidutsläppen, som har observerats runt om i världen, som ett resultat av färre bilar som pendlar till jobbet. Vi har också kunnat spara både tid och pengar på att resa till och från vår arbetsplats, vilket ger oss mer tid att spendera med nära och kära och göra saker som vi kanske inte tidigare hade tid för. Till exempel tillagning av kvällsmål från grunden är något som många har tagit upp oftare i år.

För människor som lever med MS finns det ännu fler fördelar med denna omfattande förändring i hur vi arbetar. Många arbetsgivare är nu mer öppna för den flexibilitet som distansarbete erbjuder, vilket innebär att människor som lever med MS kan fortsätta arbeta hemifrån när det behövs utöver COVID. Denna tid av begränsningar har också gett allmänheten en välbehövlig bättre förståelse för hur det är att leva med begränsningarna av kroniska tillstånd. Förhoppningsvis kan detta fungera bättre för människor med tillstånd som MS även i framtiden.

Tips som hjälper dig när du arbetar hemifrån

Hitta en hälsosam balans

Att skapa en hälsosam balans mellan arbete och privatliv kan hjälpa dig att upprätthålla en bra rytm och rutin i ditt dagliga liv, stödja din mentala hälsa, hjälpa produktiviteten och säkerställa att du spenderar god kvalitetstid med dina nära och kära.

Även om flexibiliteten i fjärrarbete ger vissa fördelar behöver du kanske kämpa för att koppla bort och separera ditt arbetsliv från ditt privatliv. Det är viktigt att du sätter gränser och håller dig till dem! Det kan finnas tillfällen när du måste spendera lite längre tid än den vanliga arbetsdagen ”på jobbet”, men du bör sträva efter att hålla detta till ett minimum. 

Försök att bygga in några av följande aktiviteter i ditt dagliga liv för att hjälpa till att upprätthålla en rutin och uppmuntra en hälsosam balans mellan arbete och privatliv när du arbetar hemifrån.

Börja dagen med meditation. Om du kan, avsätt ett utrymme bara för jobb. Ta en lunchpromenad eller en nypa frisk luft. Planera in kontakt med vänner. Ät middag samma tid varje dag. Gör några övningar.

Fyll din kropp med rätt bränsle

Man med mat runt om kringNär du börjar arbeta hemifrån kan hälsosamma vanor, som tidigare byggts upp, ibland förändras. Men om vi inte tar hand om oss själva kan vår förmåga att arbeta effektivt drabbas. Detta är fallet för alla men kan vara särskilt viktigt för personer som lever med MS, där symtom som trötthet redan kan störa ditt dagliga liv.

När vi sitter ner större delen av dagen och arbetar hemifrån kan det vara lättare att äta mellanmål och göra mindre hälsosamma val. Men lyckligtvis är din kost något du kan kontrollera. Gör ett försök att hålla dig till den rutin du hade när du var på kontoret och försök att äta mat från alla livsmedelsgrupper under hela dagen, vilket begränsar mängden feta, söta och salta livsmedel som du konsumerar. Lägg till mer frukt och grönsaker i din befintliga diet, antingen till dina måltider eller blanda dem till smoothies!

För dagbok

Kvinna som skriver dagbokOm du kämpar för att hantera dina energinivåer när du arbetar hemifrån kan det vara bra att spåra hur du mår, i en dagbok. Genom att betygsätta din trötthetsnivå vid olika tidpunkter under dagen i förhållande till olika aktiviteter kan du kanske identifiera mönster i din trötthet som kan delas med din neurolog eller MS-sjuksköterska. Detta kommer också att vara till nytta för dig, eftersom du kan bestämma mängden arbete du kan ta på dig och när du sannolikt kommer att känna dig mindre trött under dagen.

Om din förmåga att tänka klart och koncentrera dig på ditt arbete påverkas mer hemma kan det hjälpa dig att ta reda på varför.

Sluta inte interagera med dina kollegor

Videosamtal mellan två personerAtt leva med MS, ensamhet och isolering är kanske inte en ny upplevelse för dig. Men med övergången till distansarbete kan dessa känslor ha återvänt eller blivit tydligare än de var tidigare. 

Att hålla regelbunden kontakt med dina kollegor är viktigt för att du ska känna att du inte går miste om sociala konversationer, som du normalt skulle ha i kontorsmiljön. Varför inte komma ikapp under ett kort videosamtal under dagen eller ett telefonsamtal utanför arbetstid. Naturligtvis kommer det inte att vara helt detsamma, men att göra några små saker för att upprätthålla relationer på arbetsplatsen kan göra underverk för att du ska känna dig mindre ensam och mer ansluten till människorna i ditt liv.

Framtiden

Det här har varit en utmanande tid. Men du bör trösta dig med att många människor upplever en period av personlig tillväxt efter en svår tid. Oavsett om det är en ökad känsla av personligt självförtroende, en djupare känsla av tacksamhet eller inser vad som verkligen betyder mest för dig, är det inte ovanligt att människor känner att de har vuxit efter att ha arbetat genom några tuffa omständigheter.

Problem med sysselsättningssäkerhet och brist på social daglig interaktion med andra fortsätter dock att orsaka stress och känslor av isolering för många, så var inte hård för dig själv om du fortfarande kämpar för att ta itu med fjärrkontrollen arbetssätt. Det finns många online-resurser som kan hjälpa till att tillhandahålla information och erbjuda dig support. 

Om du känner dig isolerad eller letar efter mer social interaktion med människor du kan relatera till, varför inte gå med i en MS-community på Facebook, Twitter eller Instagram för att få kontakt med andra människor som lever med MS. 

 

MAT-SE-2100700, v1, juni 2021

Vad tyckte du om innehållet på den här sidan?