MS-sjuksköterska, om hjärnans hälsosamma livsstil

Mette Topp, sjuksköterska
Livsstil Artikel

MS-sjuksköterska berättar om hjärnans hälsosamma livsstil

MS-sjuksköterskan Mette Topp berättar om sitt arbete med att hjälpa patienter med multipel skleros att leva en för hjärnan sundare livsstil och därmed förbättra deras livskvalitet.

"En hälsosam hjärna ökar livskvaliteten", så kan det faktiskt sägas om man frågar MS-sjuksköterskan Mette Topp från MS-kliniken vid Aalborg Universitetssjukhus. Mette arbetar varje dag med personer med MS, och hon tycker att en konversation om hjärnhälsa kan ge patienterna en stor mental boost.

Det är viktigt att hålla sin hjärna aktiv för att motverka den naturliga förlusten av hjärnvävnad, som alla människor upplever med åldern. Forskning har visat att förlusten av hjärnvävnad, även kallad hjärnatrofi, är något snabbare hos personer med MS.  För att försena processen rekommenderas det därför att leva en hälsosam livsstil.

"För det första är många människor glada över att få en förklaring till de symtom som de kan ha upplevt under en lång tid." Symtomen som Mette talar om kan till exempel vara den överväldigande tröttheten, fatigue, eller de kognitiva utmaningar som stör dem i vardagen, och som till exempel kan visa sig i form av bristande fokus eller svårigheter att koncentrera sig.

"Och när jag säger till dem att du, med en liten daglig ansträngning, kan göra något för att förbättra din allmänna hjärnhälsa - är det något som patienterna verkligen vill höra", ler Mette.

De små sakerna i vardagen som Mette säger kan hjälpa till att hålla hjärnan frisk, handlar bland annat om:

  • Att vara aktiv varje dag - även några minuters fysisk aktivitet kan ha stor inverkan på energin.
  • Att utmana sig själv och hålla hjärnan igång med små utmaningar som att lösa korsord, sudoku eller andra kreativa aktiviteter som att rita, sticka eller läsa.
  • Att bryta rutinerna och klara av vardagens uppgifter på ett nytt sätt, t.ex. äta några tuggor av middagen med slutna ögon, borsta tänderna med "fel" hand, gå bakåt runt matbordet eller ta en annan väg hem från snabbköp än vanligt.

Hjärnan bildar nya kopplingar när den utmanas i rutinerna, och detta hjälper till att hålla den i god form.

"För många är det en ögonöppnare att det inte finns något behov av mer", säger Mette och påpekar att: "En hjärnhälsosam livsstil är också (i allmänhet) hälsosam för kroppen – med eller utan MS. "

När Mette pratar med patienter är hjärnhälsa vanligtvis ett ämne som uppstår i samband med en mer konkret utmaning som patienten upplever i vardagen. De specifika utmaningarna kan till exempel vara minnesproblem eller svårigheter att hålla fokus under en längre tid.

"Många av de patienter jag ser på kliniken är aktiva människor som har ett hektiskt arbetsliv, idrottar, tar hand om familj, barn och träffar vänner när de har ledig tid. Plötsligt upptäcker de att de inte längre kan hålla lika många bollar i luften samtidigt som de är vana vid,” säger Mette.

"Sedan pratar vi om vad små förändringar i vardagen kan göra i förhållande till hjärnans hälsa - mitt bästa tips är att få in de små utmaningarna i vardagen och komma ihåg att ta mental vila", ler hon och avslutar: "Till och med en liten ansträngning kan göra stor skillnad på livskvaliteten. "

Förutom de små förändringarna i de dagliga rutinerna handlar en hjärnsund livsstil också om de kanske lite mer utmanande saker som att sluta röka, begränsa alkoholintaget, äta hälsosamt och undvika att vara överviktig.

Slutligen är det viktigt att följa läkarens instruktioner och ta din medicin - både din MS-medicinering och andra mediciner, om du behandlas för andra sjukdomar. Detta hjälper också till att hålla hjärnan frisk och förhindra förlust av hjärnvävnad.
 

MAT-SE-2100591, v1, maj 2021

Vad tyckte du om innehållet på den här sidan?