5 tips för att slippa hjärndimma - kognitiva symtom

Hjärndimma
Blogg Blogg

Blogg av Birgit

Det var en varm sommardag för några år sedan. Jag var trött, helt slut, och hade suttit i möten hela dagen. Det var en stressig tid i mitt liv. Någon kom fram och ställde en fråga på mitt modersmål (tyska). Men jag kunde inte svara. Jag visste inne i huvudet vilka ord jag ville säga. Men jag kunde inte få ur mig dem. Jag började prata, och allt som kom var något på engelska. 

Hjärnan kändes helt bortkopplad. Jag försökte försökte förtvivlat begripa vad som hände. Jag blev superstressad. Jag gick och la mig. Jag tänkte att jag skulle sova en stund och att talet skulle bli bättre om jag fick vila ordentligt. Det var en mardrömslik känsla att kunna prata men inte få ur sig rätt ord.

Efteråt, när min hjärna hade ”kopplat på igen” började jag prata med andra med MS om vad som hade hänt mig. För jag visste att jag inte var ensam. Och jag tänkte att andra med MS måste ha haft liknande upplevelser.  

Jag har hittat en del strategier för att hantera de krångliga situationer som kan uppstå i de lägena.

Mina 5 bästa tips för att slippa hjärndimma är:   

  1. Vila. Ifall det går, leta upp en lugn plats där du kan vila. Ta tupplurar på en halvtimme eller en timme, stäng av mobilen och paddan och blunda. I vårt stressiga arbetsliv måste man göra ingenting ibland.
  2. Strukturera dagen och tillåt dig att ta regelbundna pauser. Det värdefulla rådet fick jag av en vän med MS. Gör något för dig själv på din lediga tid. Jag vet att det är svårt, men om du förklarar för dina nära och kära förstår de säkert. Ju mer strukturerad och regelbunden din dag är, desto mer avslappnad kan du vara, och pauserna ger välbehövlig vila för kropp och sinne.
  3. Skaffa sunda sovvanor. Jag vet att många av oss har sömnproblem. Och varje dålig natt är en natt som ökar risken för hjärndimma dagen efter. Se över dina sömnvanor. Är ditt sovrum en plats där det är lätt att somna? Se till att det är ett mörkt rum där det inte kommer in ljus utifrån och att det är lagom svalt. Se också till att inte använda dator, padda och mobil alltför nära läggdags. Och om det inte fungerar, boka tid hos din doktor och be om råd, för god sömn är en förutsättning för ett välfungerande liv.
  4. Ät rätt! Det är oerhört viktigt med näringsrik och hälsosam mat. Ge hjärnan näring genom att äta bättre. Om du oroar dig för allergier eller för din kost i allmänhet, prata med din doktor och en dietist och gör en plan.
  5. Undvik stress och säg nej. En utmaning? Ja. Men viktigt. Du behöver inte göra allt. Vissa saker går att göra senare eller inte alls. Lyssna på kroppen. Undvik stress, så ökar ditt välbefinnande. Vissa saker på att göra-listan går också att delegera. Jag vet att det är svårt, i synnerhet om du vill vara oberoende, men se till att få tillräckligt med stöd. Att delegera betyder att hjärnan får vila och att du tar väl hand om den. Det enda du behöver göra är att lita på andra och låta dem göra sådant du inte alltid själv klarar på en dålig dag.

Hjärndimma är tufft att hantera. Men det finns saker vi kan göra för att bekämpa den. Vi kan se till att hjärnan och kroppen är utvilade.

Ta dig tid att hitta det som fungerar för dig. Det är inte alltid lätt. Men fullt möjligt om du vill ha ett bättre liv med MS. Om du hjälper hjärnan blir det lättare att hjälpa dig själv.

Det viktiga är att leva medvetet och jobba på att förbättra din livskvalitet. Eller hur?

MAT-SE-2200020, v1, mars 2022

Vad tyckte du om innehållet på den här sidan?