Träna hjärnan

Schackpjäser
Veckans utmaning Utmaning

Håll igång hjärnan

Ibland kan det hjälpa att tänka att hjärnan är en muskel, som behöver både träning och vila. Utmana dig själv att lösa ett korsord, en gåta eller ett hjärnpussel varje dag under en vecka. 

Här följer några exempel på hjärnträning:

  1. Pussel – om du har 10 minuter över så kan du prova lite hjärnpussel i form av t.ex. sudoku eller ett korsord.
  2. Lär dig något nytt – oavsett om du lär dig något komplicerat som ett nytt språk eller något enklare som en ny träningsform är det ett fantastiskt sätt att utmana hjärnan.
  3. Prova avslappning – att träna hjärnan behöver inte vara ansträngande – även att sticka eller måla kan fungera.
  4. Välj en annan väg – försök att bryta dina vanor genom att välja en ny väg till jobbet eller en ny promenadväg.
  5. Använd alla sinnen – prova aktiviteter som stimulerar alla dina sinnen samtidigt, som att besöka en matmarknad eller tillbringa tid utomhus.
  6. Umgås med andra – din hjärna älskar att umgås med andra, i synnerhet olika typer av människor, eftersom du då kan exponeras för nya idéer och nya sätt att tänka.
  7. Gör något kreativt – detta är ett bra sätt att fokusera och stimulera hjärnan och kan vara ett fantastiskt sätt att slappna av på, så utmana dig själv att göra det nu.

Notera digitalt eller på papper när du har genomfört dagens utmaning och belöna dig själv när veckan är slut, även om det är en onsdag!

» Ladda ner dokumentet "Registrera dina framsteg.pdf"

Länkar
» Testa ett korsord, gratis online 
» Testa ett soduko, gratis online
» Lyssna på Hjärnpodden Här hittar du korta podcast-avsnitt där du kan lära dig mer om människors beteende kopplat till hjärnans arbetssätt och funktion.

Träna hjärnan

Antar du veckans utmaning att träna hjärnan?

Val

GZSE.MS.17.10.0157v, okt 2019