Träna på gym

Utmana dig själv - träna på gym
Veckans utmaning Utmaning

Bra tips när du är på gymmet

Från cykling till rodd, från vikter till pilates. Välj det som fungerar för just dig! Din utmaning är att gå till gymmet varje dag i en vecka. Det spelar ingen roll hur länge du är på gymmet – bara 10 minuters träning kan ha stor påverkan! 

Att gå till gymmet kan vara ett bra sätt att träna eftersom du alltid kan hitta något där som passar dig, oavsett kondition och förmåga. Men kom ihåg att tala med din läkare eller MS-sjuksköterska om ett träningsprogram som är lämpligt och säkert för dig. De kan också hjälpa dig att hitta övningar som fungerar för dig.

Här får du några tips som kan hjälpa dig nästa gång du är på gymmet:

  • Värm upp och varva ned — ta för vana att värma upp musklerna genom att stretcha försiktigt innan du börjar och sedan även efter din träning. Det är bästa sättet att förhindra ömma och värkande muskler!
  • Ta det varsamt – ta det försiktigt och öka stegvis på träningspassens tid och intensitet. Då blir det lättare att känna dina begränsningar
  • Håll dig sval (eller varm) – för vissa kan variationer i kroppstemperatur vara väldigt obehagligt. Om det gäller dig så ska du försöka hitta ett sätt att hålla dig sval (eller varm) innan du tränar
  • Ta sällskap av en kompis – att hitta någon du kan gå till gymmet med kan göra tanken på att träna lite roligare och minska risken att du frestas att hoppa över träningen

Notera digitalt eller på papper när du har genomfört dagens utmaning och belöna dig själv när veckan är slut, även om det är en onsdag!

» Ladda ner dokumentet "Registrera dina framsteg.pdf"

Träna på gym

Antar du veckans utmaning, träna på gym?

Val

 

GZSE.MS.17.10.0157v, okt 2019