Hålla sig i form med MS

Hålla sig i form med MS
Livsstil Artikel

Experterna är eniga om att det kan vara bra för dig som lever med MS att motionera. Det motverkar symtom som trötthet och ger bättre muskelfunktion. Dessutom kan det vara bra för välbefinnandet: du känner att du har gjort något bra och träningen höjer den allmänna livskvaliteten.1 Det spelar ingen roll hur vältränad du är från början. Det går alltid att hitta någon typ av motion som passar. Kom ihåg att rådgöra med din läkare eller MS-sjuksköterska innan du prövar nya typer av träning. 
    

Varför är det viktigt att motionera?

Liksom en kost med mycket näringsämnen [Link to: definition of nutrients in glossary] är motion ett utmärkt sätt att få kroppen att fungera så bra som möjligt. Fysisk aktivitet kan till och med hålla vissa av MS-symtomen i schack!1 Tala med din läkare eller MS-sjuksköterska. De kan hjälpa dig ta fram ett motionsprogram som är lämpligt och säkert för dig. Om du behöver fler argument för att tro på fördelarna med motion kan du läsa mer här om hur fysisk träning kan hjälpa dig hantera din MS:1,2

  • Fysisk aktivitet kan förbättra din allmänna hälsa 
  • Hjälpa dig hålla dig så rörlig och aktiv som möjligt 
  • Hjälpa dig hantera MS-symtom  
  • Minska risken för hjärtsjukdom
  • Öka muskelstyrkan och förbättra konditionen (det kan öka rörligheten och motverka svaghet)
  • Hjälpa dig hålla vikten, men för det ändamålet är det bäst att kombinera träningen med en sund kost
  • Förbättra humöret

Kom ihåg att rådgöra med din läkare eller MS-sjuksköterska innan du börjar med nya typer av träning. 

Komma igång med att röra på sig

Här kommer några idéer om hur man lättare håller sig aktiv om man lever med MS.

Upp på cykeln
Cykling kan vara ett avslappnande och skonsamt sätt att hålla sig aktiv för dig som lever med MS. Se om det finns några cykelvägar i närheten, eller kanske en lokal förening som gör gemensamma cykelturer. Eller så cyklar du bara på motionscykel hemma eller på gymmet.

Gå till gymmet
Du behöver inte plåga dig genom tunga träningspass för att ha nytta av att gå på närmaste gym. De flesta gym erbjuder ett varierat program med något för alla nivåer. Se vad som finns nära dig. 

Ut i naturen
Promenader är ett väldigt bra sätt att förbättra konditionen och samtidigt få massor av frisk, hälsosam luft. Passa på att ta med en vän på promenaden!

Upptäck din odlartalang
Trädgårdsarbete är ett utmärkt sätt att hålla sig aktiv, och du kan anpassa nivån efter vad du orkar med. Dessutom ser du resultatet av ditt arbete varje gång du går ut. 

Träna hemma
Spelkonsoler är bra för tv-hörnan, och det finns så många olika sporter att du utan problem kan vara aktiv i hemmets lugna vrå. Pröva en DVD med träningspass eller titta på en yogavideo på YouTube. Fråga en kompis om ni inte kan träna tillsammans. Kom ihåg: du ska bara göra det som känns bra. Pressa inte dig själv för hårt. Det är också bäst att du rådgör med din läkare eller MS-sjuksköterska innan du prövar nya typer av träning. 

Umgås
Sök på nätet och se om det inte finns kurser i tai chi, yoga, vattenaerobics, sång, stavgång eller musik i grannskapet. Du kan till och med bilda en egen grupp. Det kan vara ett bra sätt att träffa andra som lever med MS. 

Om du har fler bra tips på hur man kommer igång med att röra på sig, skicka dem till oss så lägger vi till dem i listan.

Tänk på det här

Prata alltid först med din läkare eller MS-sjuksköterska innan du ändrar din kosthållning eller dina träningsrutiner eftersom de kan hjälpa dig hitta lösningar som passar dina behov bäst. Detta är särskilt viktigt om du inte har tränat på ett tag eller tänker börja träna mer. Det här ska du tänka på innan du sätter igång.

keeping fit

Börja lugnt
Det är lockande att ta ut sig så mycket man kan så fort man börjar träna. Men det finns väldigt goda skäl att inte göra för mycket för tidigt. Om du ökar på träningen stegvis med längre och hårdare pass är det lättare för dig att lära känna dina gränser.

Värm upp, varva ner
Ta för vana att värma upp och förbereda musklerna genom varsam stretchning innan du börjar träningen. Det är bästa sättet att förebygga ömma och värkande muskler. Lika viktigt är det att landa mjukt efter träningen. Kom ihåg att varva ner genom att stretcha även efter träningspasset.

Håll dig sval (eller varm)
Det kan hända att du känner obehag när kroppstemperaturen ändras. I så fall kan det vara bra att i förväg fundera på hur du kan hålla dig sval när du tränar.

Du kanske kan dela upp passet i mindre avsnitt med regelbundna pauser, eller så kan du ha en undertröja som svalkar, eller ta svalkande bad.

Ett av de enklaste sätten att hålla en jämnare kroppstemperatur är att dricka något kallt. Då håller du dessutom vätskebalansen. Rådgör med din läkare eller MS-sjuksköterska om andra metoder för att hålla kroppstemperaturen nere som kan hjälpa dig med din MS.
När det är vinter och kallt kanske du istället kämpar för att hålla dig varm. I så fall ska du vara noga med att ha varma kläder, klä dig med lager på lager eller träna inomhus där det är varmt och skönt.