Öka din hjärnhälsa

Hjärnan med lösa pusselbitar
Livsstil Utmaning

Att aktivt försöka bibehålla sin hjärnhälsa skulle kunna bidra till att sakta ner processer som leder till försämring av funktions- och kognitionsförmåga. Här listar vi vad du skulle kunna göra för att jobba aktivt med din hjärnhälsa.

Din fysiska hälsa och din hjärnhälsa är kopplade till varandra

Att ta hand om din allmänna hälsa kan hjälpa både din hjärna och din kropp att bättre hantera MS.

Klicka på markörerna för att förstå vilken inverkan de har på hjärnhälsan och vad du kan göra för att ta förbättra dem.

Fysisk träning

  • Att hålla sig fysiskt aktiv är bra för hjärnhälsan och det kan till och med förbättra din hjärna genom att bidra till att utveckla sin struktur och funktion. Därför är det särskilt viktigt för personer som lever med MS. Kardiovaskulär träning är kopplad till både hjärnvolym och kognitiv reserv hos personer som lever med sjukdomen.

  • Du kan förbättra din kardiovaskulära hälsa genom regelbunden motion som ökar din hjärtfrekvens. Du kanske tror att det här betyder intensiva träningspass som löpning eller tuff gymträning, men det finns många andra saker som du kan göra som trädgårdsarbete, dans, promenader eller simning. Om du upplever problem med balansen kan du prova övningar där du sitter i en stol. 

    Men framför allt, hitta på något du tycker om!

Kontrollera ditt blodtryck

  • Att ha högt blodtryck kan öka risken för hjärt-kärlsjukdom. 

  • Att ha högt blodtryck är inte något du märker om du inte kontrollerar det hos läkaren. Högt blodtryck kan orsakas av ett antal saker som att vara överviktig, kostvanor med högt saltinnehåll, otillräckligt med motion och hög alkoholkonsumtion. Fundera på vad du kan göra för att upprätthålla en hälsosam livsstil. Dessutom är det viktigt med regelbundna kontroller hos din läkare för att säkerställa att blodtrycket är välkontrollerat.

Försök sluta röka

  • Rökning kan ha en negativ inverkan på människor som lever med MS av många anledningar. Rökning har kopplats till ett antal saker, bland annat ökad risk för skov, ökad funktionsnedsättning och kognitiv försämring hos personer som lever med MS jämfört med icke-rökare. Rökare med CIS* har nästan dubbelt så hög risk som icke-rökare med CIS att utveckla lesioner [Länk till lesioner i ordlistan] och är mer benägna att utveckla kliniskt definitiv MS.

    *CIS - Kliniskt isolerat syndrom är ett första tecken på neurologiska symptom som varar minst 24 timmar. Inte alla som upplever CIS fortsätter att utveckla kliniskt definitiv MS, men det kan vara ett tidigt tecken.

  • Berätta för familj och vänner om dina planer att sluta röka så kan de ge dig stöd och hjälp i detta. Du kan också prata med din läkare för hjälp och råd.

Fundera på hur mycket alkohol du dricker

  • Det finns ett antal hälsofördelar när det gäller att minska på mängden alkohol, till exempel kan det avsevärt minska ditt kaloriintag och minska risken för att få andra sjukdomar. Det kan också vara särskilt fördelaktigt för personer som lever med MS. 

  • En bra början är att hålla reda på hur mycket du dricker Du kan göra detta genom att använda enhetsräknare som finns tillgängliga online. 

Tänk på din vikt

  • Att leva med MS kan ibland göra det svårt att gå ner i vikt. Det kan också göra det svårare att laga mat och motionera. Om du försöker gå ner i vikt är det viktigt att undvika kraschdieten, och ge dig själv uppnåbara mål. Det är bäst att göra ändringar som fungerar för dig, som gör att du kan behålla en hälsosam kost och träna ofta. Att planera dina måltider för veckan framåt kan också hjälpa till.

  • Övervikt är en riskfaktor för ett antal allvarliga tillstånd, såsom typ 2-diabetes, hjärtsjukdom och stroke. Det har också kopplats till en lägre livskvalitet och psykisk sjukdom. Hos människor som lever med MS har det varit kopplat till högre antal lesioner.

Håll din hjärna aktiv

Att både ta hand om din fysiska hälsa och ägna dig åt aktiviteter som får dig att tänka, som korsord/soduko, för att utmana din hjärna, kan bidra till att förbättra din kognitiva reserv. Dessa typer av aktiviteter har visat sig skydda mot kognitiv försämring i MS, om du gör dem regelbundet under lång tid. Försök att hitta tid för dessa aktiviteter varje dag!

Om du är orolig, eller vill veta mer om att skydda din hjärnhälsa, prata med din läkare.


En aktiv hjärna

Att hålla min hjärna aktiv är det bästa sättet att ta hand om min hjärnhälsa. Sant eller Falskt?

Val
Aspekter av hälsa

Vilken av följande aspekter av din hälsa och välbefinnande tror du påverkar din MS mest?

Val

GZSE.MS.19.06.0166, okt 2019