Sov bättre på natten

Kvinna som sover i en säng
Veckans utmaning Utmaning

Din utmaning är att sova bättre på natten genom att gå och lägga dig respektive stiga upp vid samma tidpunkt varje dag under en vecka. Detta kan vara knepigt, i synnerhet för den som har MS, men gör ett försök!

Att hålla sig till en fast rutin när det gäller att gå upp på morgonen och gå till sängs på kvällen har visat sig ge bättre sömn vilket i sin tur har visat sig förbättra det allmänna hälsotillståndet och välmåendet. Det är viktigt för hälsan och välmåendet att få tillräckligt mycket god sömn, men det är lättare sagt än gjort. 

Här kommer några tips som kan hjälpa om du tycker att du inte sover ordentligt: 

  • Försök att gå och lägga dig och stiga upp vid samma tidpunkter varje dag, eftersom det kan hjälpa kroppen att hamna i en bra rytm och göra det lättare att somna och fortsätta sova under natten, ta (om du har) en smartphone till hjälp för att ställa in påminnelser.
  • Daglig träning, även om den är lätt, kan göra det enklare att sova gott, så utmana dig själv att träna varje dag.
  • Skapa en bra miljö för sömn i ditt sovrum med en bra temperatur. Se till att det är mörkt och tyst.
  • Madrassen ska vara bekväm och ge bra stöd.

Om du tycker att dina MS-symtom gör det svårt att sova bra kan det vara en idé att prata med din läkare eller MS-sjuksköterska som kanske kan hjälpa dig. 

Notera digitalt eller på papper när du har genomfört dagens utmaning och belöna dig själv när veckan är slut, även om det är en onsdag!

» Ladda ner dokumentet "Registrera dina framsteg.pdf"

Sov bättre på natten

Antar du veckans utmaning, att försöka sova bättre?

Val

GZSE.MS.17.10.0157v, okt 2019