Vikten av ta hand om sig själv

Svarta spa-stenar på en persons rygg
Blogg Blogg

Blogg av Birgit

Vi hör ofta att det är viktigt med ”egentid” och att vi ska ta hand om oss själva. Den som har MS behöver tänka extra mycket på det. Att ta hand om sig själv är inte samma sak som att vara självisk.

Det betyder helt enkelt att skapa balans i livet och undvika alltför mycket stress, eftersom stress kan förvärra symtomen vid MS. Det handlar om att upprätthålla balansen mellan kropp och själ och få den motståndskraft som behövs för att klara stressiga situationer bättre.  

Vi behöver tid för oss själva, och vi behöver själva ta ansvar för att få det. Vi kan använda olika metoder – till exempel meditation och yoga – eller skaffa oss hälsosamma vanor som att ta promenader ute i naturen eller prata med vänner för att få hjälp att lösa problem. Du kommer alltid att ha bra och dåliga dagar, så goda vanor och stödjande metoder att falla tillbaka på kan vara till stor hjälp.  

Till exempel är min man den bästa medicinen när jag känner mig nere. Fastän vi har varit gifta i 27 år dejtar vi fortfarande som vi gjorde när vi precis hade träffats. Det betyder mycket för mig att gå på en trevlig restaurang med honom, äta middag och dricka ett glas gott vin. Det sätter saker i perspektiv. Det är sådana små ögonblick i vardagen som gör att jag ser ljuset i tillvaron när jag behöver det som mest.  

Mina fritidsintressen är en annan sak jag använder för att avleda tankarna när livet känns jobbigt. Jag tycker om att laga mat, och det ger mig en känsla av klarhet och lindring. Jag tar in doften av de olika kryddorna, experimenterar med olika ingredienser, och till slut har jag fått till en väldigt god middag.  

Den koncentration olika hobbyer kräver är bra för den psykiska hälsan när man har MS. Det är väldigt välgörande att få ett avbrott i oron och tvingas tänka på helt andra saker och göra andra prioriteringar.  

Att träna hjärnan och hitta nya saker att tänka på än sin sjukdom är roligt och stimulerande. Det finns mängder av positiva effekter av att göra sådant som virka, sy eller måla. Det ger nya perspektiv och hjälper dig se saker i ett annat ljus. 

Jag har stickat i över 25 år nu. Jag började efter en operation. Jag fick inte hålla på med fysisk träning och sökte något som kunde vara lugnande och hålla mig sysselsatt. Jag fick ett par stickor och lite garn. Och sedan var jag fast. Jag lyckades väldigt bra med mitt första alster. Det gjorde mig motiverad att fortsätta och hjälpte mig ur det svarta hål jag hade hamnat i när jag fick min MS-diagnos.
  
Det är en sorts egenvård. Jag har gjort det till en del av min dagliga rutin. 

Det finns många fritidssysselsättningar du kan ta upp. Du behöver bara ta komma fram till vad som känns mest lockande. När du har hittat något som känns rätt öppnar sig en ny värld att utforska. En där du inte alltid tänker på din MS. 

MAT-SE-2200014, v1, Jan 2022

Vad tyckte du om innehållet på den här sidan?